Welke behandeling?

Bij gingivitis

Bij gingivitis of tandvleesontsteking is het onderliggende bot niet aangetast. De behandeling bestaat meestal uit:

• een grondige gebitsdesinfectie
  • het optimaliseren van de dagelijkse mondhygiëne

Aantal afspraken: gewoonlijk 2

Het gebit wordt met ultrasoon en/of met curettes gedesinfecteerd. Meestal gebeurt dit onder lokale verdoving.

U ondervindt hier weinig of geen last van. Sommige patiënten hebben een tijdje overgevoelige tanden, maar dit verdwijnt meestal spontaan.

Nazorg: wij adviseren u om een elektrische tandenborstel en hulpmiddelen voor interdentale mondhygiëne te gebruiken, zoals floss, driehoekvormige tandenstokers en borsteltjes. Tijdens nazorgafspraken beoordelen wij het effect van uw dagelijkse mondhygiëne. Wij helpen u om hieraan de nodige aandacht te (blijven) schenken. Dit is essentieel om gingivitis in de toekomst te voorkomen.

Bij parodontitis

Als ook het onderliggende bot is aangetast, is er sprake van parodontitis. Ook voor deze behandeling volstaat in de meeste gevallen een grondige gebitsdesinfectie met ultrasoon en/of met curettes, onder lokale verdoving.

Aantal afspraken: 2 tot 4, afhankelijk van de ernst van de parodontitis

Zit de infectie heel diep, dan maken wij het tandvlees van de tanden los door een lokale chirurgische ingreep. De wortels zijn dan bereikbaar voor desinfectie. Bij last achteraf helpt een pijnstiller (ibuprofen of paracetamol).

Als er hechtingen werden geplaatst, raden wij u aan om een mondspoelmiddel (chloorhexidine) te gebruiken tot de hechtingen zijn verwijderd.

Nazorg: net als bij gingivitis helpen wij u om de mondhygiëne te optimaliseren. Levenslang zijn nazorgafspraken nodig om de infectie onder controle te houden en het risico op verder botverlies te beperken. Wij passen het interval tussen de nazorgafspraken aan uw situatie aan.