Risicoanalyse

Ginigivitis en parodontitis worden veroorzaakt door een biofilm (tandplaque) die gemiddeld uit 150 soorten bacteriën bestaat. Niet iedereen met een ondermaatse mondhygiëne ontwikkelt parodontitis. Ook andere factoren dan microben beïnvloeden het ziekteproces.

Tijdens de consultatie maken wij samen met u een balans op van het aandeel van elke risicofactor. Daarna stemmen wij de behandeling hierop af. Onder andere deze factoren spelen een rol:

1. Roken

Alle studies wijzen roken aan als de belangrijkste risicofactor voor het ontstaan en verergeren van parodontitis. Rokers hebben significant meer tandsteen, meer verdiepte pockets tussen tandvlees en tanden en meer botverlies rond de tanden. Het risico dat de behandeling niet aanslaat, is bij hen ook groter.

Roken maskeert de tekenen van tandvleesontsteking, zoals roodheid en bloeding. Wie stopt met roken, merkt vaak na enkele weken dat zijn tandvlees meer de neiging heeft om te bloeden. Dit wijst op gingivitis of parodontitis. Wij adviseren al onze patiënten om te stoppen met roken. Zij vinden begeleiding bij hun huisarts of www.tabakstop.be.

2. Leeftijd

Kinderen en tieners hebben minder dan 1% risico om parodontitis te ontwikkelen. De kans dat u parodontitis ontwikkelt, stijgt met de leeftijd, net zoals bij elke andere chronische aandoening. Recent epidemiologisch onderzoek heeft aangetoond dat 47% van de 40-plussers in de Verenigde Staten parodontitis heeft (bron: Centers of Disease Control, USA, Journal of Dental Research). Bij 65-plussers stijgt dit risico tot 70%.

3. Geslacht

Vrouwen blijken meer zorg te dragen voor hun gebit dan mannen. Toch levert dit nauwelijks verschil in mondgezondheid tussen mannen en vrouwen op. Hormonale veranderingen tijdens het leven van een vrouw (menstruatie, zwangerschap) zouden het tandvlees kunnen beïnvloeden, met meer ontstekingsverschijnselen als gevolg.

4. Stress

Stress beïnvloedt de respons van het immuunsysteem van het lichaam op bacteriële infecties zoals parodontitis.

5. Erfelijkheid

Een deel van de bevolking blijkt genetisch voorbestemd om parodontitis te ontwikkelen. Optimale mondhygiëne en goede professionele zorgen zijn voor deze patiënten niet altijd voldoende om het behoud van hun tanden te garanderen.

6. Link met andere aandoeningen

Volgens de meest recente inzichten zou een gemeenschappelijke factor een rol spelen in de voorbeschiktheid van iemand om parodontitis, diabetes en hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Gezond tandvlees kan het hele lichaam gezonder houden. Patiënten met diabetes die hun parodontitis laten behandelen en een goede mondhygiëne hebben, zouden hun suikerspiegel beter kunnen controleren dan diabetici met onbehandelde parodontitis.

7. Knarsetanden

Ontoereikende mondhygiëne in combinatie met klemmen of knarsen van de tanden , kan het steunweefsel rond de tanden extra belasten, met meer botverlies tot gevolg.

8. Medicijnen

Sommige medicijnen veroorzaken een droge mond. Daardoor is het moeilijker om tandplaque van het tandoppervlak te verwijderen tijdens de dagelijkse mondhygiëne. Andere medicijnen geven aanleiding tot uitgesproken tandvleeszwelling als de mondhygiëne ontoereikend is.